Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK). Dlaczego jest tak ważny dla polskiego sportu?

Autor: Maciej Tauber
Artykuł opublikowany: 30 września 2024

W obliczu coraz większych problemów polskiego społeczeństwa ze zdrowiem wynikającym m.in. z braku aktywności fizycznej niezbędne jest ciągłe doskonalenie kompetencji trenerów i instruktorów. Możliwości takie daje Zintegrowany System Kwalifikacji.

Konferencja na temat funkcjonowania ZSK na warszawskim AWF, grudzień 2023. Fot. AWF

Badania wyraźnie wskazują, że brak aktywności fizycznej ma poważne konsekwencje zdrowotne. Odpowiada on za 6% przypadków choroby wieńcowej serca, 7% cukrzycy typu 2,10% raka piersi i jelita grubego, oraz 9% przedwczesnych zgonów. W 2008 roku przyczynił się do ponad 5,3 mln zgonów na całym świecie. Wzrost aktywności o 10% mógłby zapobiec ponad 533

tysiącom zgonów rocznie, a zachęcenie wszystkich do aktywności zwiększyłoby średnią długość życia o około 0,68 roku[1].

Wspólny raport OECD oraz WHO z 2023 roku dotyczący aktywności fizycznej w Europie również wskazuje na duże znaczenie aktywności fizycznej w zapobieganiu przedwczesnym zgonom. Wynika z niego, że jeśli każdy mieszkaniec 27 krajów UE wykonywałby co najmniej 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo, można by uniknąć 10 331 przedwczesnych zgonów rocznie (osoby w wieku 30–70 lat). Polska, obok Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii, należy do pięciu krajów o największym udziale w tym wskaźniku (62%). W przypadku zalecenia 300 minut aktywności, liczba unikniętych zgonów mogłaby wzrosnąć do 30 000 rocznie[2].

Dlaczego w Polsce mamy jeszcze dużo do zrobienia?

Wyniki dotyczące aktywności fizycznej w Europie pokazują, że Polska znajduje się w grupie krajów z wysokim poziomem nieaktywności. Ponad 60% Polaków deklaruje, że nigdy nie uprawia sportu, co wpisuje Polskę bliżej wyników Portugalii (75%) niż Finlandii (8%). Główne przyczyny braku aktywności w Polsce, podobnie jak w innych krajach, to brak czasu oraz niewystarczająca motywacja. Poprawa zdrowia jest jednak głównym czynnikiem, który zachęca ludzi do ćwiczeń, podobnie jak w reszcie Europy[3].

Podsumowanie badania kondycji fizycznej dzieci i młodzieży szkolnej z 2024 roku wskazuje z kolei na pogarszającą się sprawność fizyczną uczniów w porównaniu do lat poprzednich, np. w 1999 czy 2009 roku. W badaniu wzięło udział 96,5% szkół, a wyniki w takich próbach, jak skok w dal czy biegi wahadłowe systematycznie spadają. Sprawność dziewczynek zaczyna spadać od 13. roku życia, a chłopców od 16. Plany obejmują rozszerzenie badań na młodsze klasy i wprowadzenie nowych działań, w tym przedmiotu edukacji zdrowotnej. Konferencja prasowa MEN i MSiT w dniu 9 września 2024 roku zakończyła się apelem minister Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej do nauczycieli o bardzo poważne potraktowanie wyników badań[4].

Zjawisko niskiej aktywności fizycznej Polaków ma poważne konsekwencje zarówno dla jednostek, jak i całego systemu opieki zdrowotnej. W związku z tym niezbędne jest inwestowanie w rozwój kadr trenersko-instruktorskich, które odgrywają kluczową rolę w promowaniu aktywności fizycznej, podnoszeniu świadomości społeczeństwa oraz wsparciu zdrowotnym obywateli.

Dlatego też z perspektywy prewencji istotny jest rozwój kadr trenersko-instruktorskich. Wykwalifikowani trenerzy są w stanie nie tylko uczyć technik ćwiczeń, ale także promować zdrowe nawyki, doradzać w kwestiach diety i odpoczynku, a także edukować w zakresie profilaktyki zdrowotnej. Z kolei instruktorzy zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży mają szczególnie ważną rolę w kształtowaniu zdrowych nawyków od najmłodszych lat, co jest inwestycją w przyszłe zdrowie społeczeństwa.

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Adam Nurkiewicz

Aby kadry trenersko-instruktorskie mogły skutecznie wspierać społeczeństwo w walce z problemami zdrowotnymi wynikającymi z braku aktywności fizycznej, niezbędne jest ciągłe doskonalenie ich kompetencji. Możliwości takie daje Zintegrowany System Kwalifikacji.

Kwalifikacje wolnorynkowe i sektorowe włączone do ZSK mogą być bardzo dobrym narzędziem dla nauczycielek i nauczycieli wychowania fizycznego, aby uzyskać nowe kompetencje i lepiej wspierać uczniów w ich przygodzie ze sportem.

Co może wspierać aktywność fizyczną Polaków i sukcesy w sporcie?

Bardzo ważnym czynnikiem, o ile nie kluczowym, podobnie jak w edukacji, są przede wszystkim kompetencje osób zaangażowanych we wspieranie naszej aktywności fizycznej oraz rozwoju sportowego: trenerów oraz instruktorów.

Powyższa grafika przedstawia zestawienie dwóch trenerów hokeja na lodzie. Z lewej strony widzimy dobrze wyszkolonego trenera, pewnie prowadzącego zawodników, wyposażonego w profesjonalne narzędzia pracy i zaangażowanego w interakcję z zespołem. Z prawej strony znajduje się trener po krótkim kursie internetowym, który wygląda na zdezorientowanego, ubrany jest w sposób mniej formalny, trzyma tablet w sposób niepewny, a jego zawodnicy wydają się wątpić w jego kompetencje.

W swojej rozprawie doktorskiej dr Piotr Marek wykazał, że istnieje korelacja wyniku sportowego zawodników startujących na igrzyskach olimpijskich do średniego poziomu deklarowanych kompetencji przez trenerów. Z analizy dr Marka wynika, że współczynnik korelacji pomiędzy średnim poziomem kompetencji a wynikiem uzyskanym przez olimpijczyka jest istotny statystycznie i wynosi -0,29. Oznacza to, że zachodzi pomiędzy nimi ważna zależność – im wyższy średni poziom kompetencji trenera, tym lepszy wynik jego podopiecznych. W tej grupie trenerów wykazano również, że bardziej rozwinięta kompetencja związana z budowaniem relacji, prowadzeniem treningów i interpretowaniem zebranych danych, wsparta dodatkowo nauką i refleksją, sprzyja osiąganiu lepszych rezultatów trenowanych przez nich sportowców[5].

Z badań prowadzonych w obszarze sportu wynika również, że duży wpływ na proces uczenia się sportowców ma środowisko treningowe, w tym staranne planowanie mikrocyklu treningu z jasno określonymi celami. Trenerzy powinni zwracać uwagę na sposób komunikacji z zawodnikami, aby sprzyjała ona ich rozwojowi[6]. Kluczowym wsparciem dla naszej aktywności fizycznej oraz zaangażowania w nią są pozytywne reakcje emocjonalne. Trenerzy i instruktorzy odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu naszych emocji związanych z aktywnością fizyczną.

W wyniku przeprowadzonych wywiadów z trenerami ujawniono cztery kluczowe czynniki kompetencyjne wspierające nasze emocje: wrażliwość kontekstowa, kompetencje społeczno-emocjonalne, profesjonalne oraz specyficzne kompetencje związane z zachowaniem. Model ten może być wykorzystany do opracowania strategii edukacyjnych, zwiększających motywację i regularność uczestnictwa w aktywnościach fizycznych[7].

Bardzo ciekawym przykładem zwiększania zaangażowania poprzez dobre emocje jest np. kwalifikacja opisana przez Polski Komitet Paralimpijski Asystowanie w organizacji wydarzeń sportowych dla osób z niepełnosprawnościami. Została zaprojektowana, aby nagrodzić wszystkich wolontariuszy, którzy wspierają na co dzień wydarzenia sportowe osób z niepełnosprawnościami (pod okiem trenerów) i, wykonując zadania, nabywają konkretnych kompetencji. Ich zaangażowanie nagrodzone może być ww. kwalifikacją.

Postrzeganie kompetencji trenerów i ich potrzeby szkoleniowe skupiają się na trzech głównych obszarach: planowaniu długoterminowym, orientacji na praktykę i zawody oraz kompetencjach osobistych i edukacyjnych. Wyniki badania sugerują, że programy szkoleniowe dedykowane trenerom powinny być zindywidualizowane, uwzględniając ich potrzeby, a także rozwijać kompetencje związane z zarządzaniem i edukacją trenerską w praktycznych programach edukacyjnych[8].

W kwalifikacjach wolnorynkowych oraz sektorowych bardzo często związki sportowe umożliwiają potwierdzanie kompetencji w wyniku analizy dowodów, tj. na podstawie portfolio, doceniając tym samym dotychczasowy przebieg kariery trenera. Jest to bardzo ważne, ponieważ wymienione w tym akapicie obszary są raczej trudne do udowodnienia w teście czy rozmowie.

Celem jednego z badań było zmierzenie wewnętrznej motywacji po wcześniejszym wdrożeniu strategii motywacyjnych w programie fitness dla dorosłych. Sześćdziesięciu uczestników wzięło udział w programie prowadzonym przez studentów. Oprócz spersonalizowanych planów ćwiczeń, trenerzy stosowali techniki coachingowe, które miały zwiększyć motywację uczestników.

Postrzeganie kompetencji trenerów i ich potrzeby szkoleniowe skupiają się na trzech głównych obszarach: planowaniu długoterminowym, orientacji na praktykę i zawody oraz kompetencjach osobistych i edukacyjnych.

Wyniki pokazały istotny wzrost motywacji wewnętrznej oraz poczucia kompetencji u uczestników. Badanie sugeruje, że włączenie motywacyjnego coachingu może być kluczowe w programach fitness, aby poprawić zaangażowanie i regularność ćwiczeń. Ponieważ wewnętrzna motywacja jest powiązana z regularnym podejmowaniem ćwiczeń, dane z badania sugerują, że wprowadzenie strategii motywacyjnych może być istotnym elementem standardowego protokołu treningowego dla trenerów fitness[9]. Elementy związane z motywacją znajdują się obecnie w 29 kwalifikacjach z obszaru sportu włączonych do ZSK.

Badanie opublikowane w 2022 roku skupiło się na zjawisku zwiększania się obecności technologii w sporcie, która dostarcza trenerom nowego narzędzia do wspierania rozwoju sportowców, ale niewiele badań analizuje jej wpływ na praktyki treningowe. Badanie przeprowadzone na 83 trenerach golfa wykazało, że skuteczność technik trenerskich, a nie doświadczenie, przewiduje użycie technologii w treningach. Zaufanie do technologii pośredniczyło w tym związku — wyższa skuteczność technik prowadziła do większego wykorzystania technologii. Wyniki podkreślają różnice między sportowym środowiskiem treningowym a innymi dziedzinami w kontekście użycia technologii. Zgodnie z wynikami tego badania, trenerzy, którzy czują się pewnie w korzystaniu z technologii, mają większe zaufanie do jej użycia, co prowadzi do częstszego wprowadzania technologii w treningach. Doświadczenie trenerskie nie miało bezpośredniego wpływu na korzystanie z technologii, ale mogło wpływać pośrednio poprzez efektywność technik treningowych. Badanie podkreśla, że rosnąca rola technologii w sporcie wymaga dalszych badań, aby lepiej zrozumieć, jak trenerzy mogą skutecznie integrować technologie w celu poprawy wyników sportowców[10].

Polski Związek Golfa w kwalifikacji Projektowanie i zarządzanie procesem treningu golfowego (PRK 6)opisanej wspólnie z Instytutem Badań Edukacyjnych również wymaga od trenera stosowania urządzenia lub oprogramowania wspomagającego proces treningowy. Również w kwalifikacjach opisanych przez Polski Związek Piłki Siatkowej (PZPS) jednym z efektów uczenia się wymaganych dla trenera jest umiejętność wykorzystania w szkoleniu aplikacji Data Volley, która pozwala agregować dane wynikające z gry i ułatwiać analizę i podejmowanie decyzji.

Wszystkie ww. kompetencje znajdziemy w efektach uczenia się w kwalifikacjach wolnorynkowych i sektorowych, włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Celem ich autorów jest wprowadzanie nowej jakości do kompetencji w sporcie i wyznaczanie standardów, które będą owocować zarówno zwiększeniem aktywności fizycznej Polaków, ale również rozwojem polskiego sportu[11].

Zajrzyjcie do kwalifikacji wolnorynkowych i sektorowych, włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji – może znajdziecie tam kompetencje idealne właśnie dla Was?[12]


[1] Lee IM, Shiroma EJ, Lobelo F, Puska P, Blair SN, Katzmarzyk PT; Lancet Physical Activity Series Working Group. Effect of physical inactivity on major non-communicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. Lancet. 2012 Jul 21;380(9838):219-29. doi: 10.1016/S0140-6736(12)61031-9. PMID: 22818936; PMCID: PMC3645500.

[2] OECD/WHO (2023), Step Up! Tackling the Burden of Insufficient Physical Activity in Europe, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/500a9601-en. Dostęp 15.09.2024

[3] Sport and Physical Activity, Special Eurobarometer 525, Bruksela 2022

[4] https://www.gov.pl/web/sport/podsumowanie-wynikow-badania-kondycji-fizycznej-dzieci-i-mlodziezy-szkolnej, dostęp: 15.09.2024

[5] P. Marek, rozprawa doktorska zatytułowana  Kompetencje i kwalifikacje zawodowe trenerów reprezentacji Polski w olimpijskich i paraolimpijskich dyscyplinach sportu, https://awf.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0016/54052/P.Marek_rozprawa_dr.pdf, str. 6

[6] Larkin P, Barkell J, O’Connor D. The Practice Environment-How Coaches May Promote Athlete Learning. Front Sports Act Living. 2022 Jul 22;4:957086. doi: 10.3389/fspor.2022.957086. PMID: 35935064; PMCID: PMC9352883.

[7] Strauch UG, Wäsche H, Jekauc D. Coach Competences to Induce Positive Affective Reactions in Sport and Exercise-A Qualitative Study. Sports (Basel). 2019 Jan 8;7(1):16. doi: 10.3390/sports7010016. PMID: 30626078; PMCID: PMC6359371.

[8] Santos S, Mesquita I, Graça A, Rosado A. Coaches’ perceptions of competence and acknowledgement of training needs related to professional competences. J Sports Sci Med. 2010 Mar 1;9(1):62-70. PMID: 24149387; PMCID: PMC3737976.

[9] Gaesser VJ, Maakestad WM, Hayes ES, Snyder SJ. Motivational Coaching Improves Intrinsic Motivation in Adult Fitness Program Participants. Int J Exerc Sci. 2020 Aug 1;13(5):1167-1178. PMID: 32922645; PMCID: PMC7449323.

[10] Rittenberg, B. S., Neyedli, H. F., Young, B. W., & Dithurbide, L. (2022). The influence of coaching efficacy on trust and usage of technology in golf instruction. International Journal of Sports Science & Coaching, 17(4), 713-721. https://doi.org/10.1177/17479541211061703

[11] Dużo mówi się ostatnio w mediach o jakości zarządzania w sektorze sportu. Może warto opisać i włączyć do ZSK kwalifikacje menedżerskie z obszaru sportu wspierając tym samym rozwój kompetencji kadry zarządzającej w organizacjach sportowych – chętnych zapraszamy do Instytutu Badań Edukacyjnych (zsk@ibe.edu.pl)

[12] www.kwalifikacje.gov.pl